KOTA BHARU: Agensi pelancongan di Kelantan perlu mempunyai
rangkaian yang luas bagi mempromosikan produk pelancongan yang ada di
negeri ini sekiranya mahu mencapai tahap kemasukan pelancong luar negara
yang tinggi seperti di Melaka.
Ketua Pegawai Eksekutif Melaka Taming Sari Berhad, Nazary Ahmad
berkata, perkara tersebut sebenarnya telah menjadi satu keperluan
mendesak kepada industri pelancongan Kelantan terutama dengan ketibaan
Tahun Melawat Malaysia 2014, tahun hadapan.
Katanya, rangkaian tersebut sudah lama diwujudkan di Melaka yang
menjadi faktor kepesatan industri pelancongannya sehingga mampu
menyumbang pendapatan sekurang-kurangnya RM2 bilion setahun.
"Selain itu, rangkaian itu juga perlu diperluaskan dalam kalangan
agensi pelancongan seluruh negara bagi meningkatkan kedatangan pelancong
di negeri masing-masing.
"Tanpa rangkaian berkenaan, sukar bagi agensi pelancong untuk
membantu mempromosi produk tempatan dan keistimewaan yang ada di setiap
negeri itu," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Makan Malam
sempena Program Kembara Pantai Timur di Restoran New Horizon di sini
semalam.
Yang turut hadir Pengarah Pejabat Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia Negeri Kelantan, Mohd. Aidil Afizie Daud.
Sempena program itu juga, rombongan berkenaan turut mengadakan
lawatan ke Terengganu dan Pahang dalam memperkenalkan produk pelancongan
Melaka.
Tambahnya, sempena program Kembara Melaka Taming Sari dan Pelancongan
Malaysia Melaka, turut diperkenalkan produk pelancongan Melaka,
antaranya River Cruise dan Taman Burung di negeri tersebut.
Selain itu, katanya, Melaka turut memperkenalkan produk pelancong di
negeri mereka dengan mengedarkan risalah di sekitar bandar Kota Bharu.
Sumber: Utusan Malaysia | Timur | 31 Okt. 2013
Tiada ulasan:
Catat Ulasan